Vista Volt Antwerpen

Vista Lokaal Vista Antwerpen

Onze ploeg is er helemaal klaar voor. Ons programma ook. Lees het hier en stem voor ons.

Ons programma voor 13 oktober...

…en daarna

1. Infrastructuur en Stedelijke Vernieuwing
  • Werken in Antwerpse straten: Geen halfslachtige oplossingen meer bij straatwerken of herstellingen. Kwaliteit van werk moet ervoor zorgen dat het resultaat er niet uitziet als een verminking.
  • Astridplein herstellen: Terugbrengen naar de oorspronkelijke staat als weerspiegeling van de voorgevel van het Centraal Station.
  • Heropwaardering van de kaaien: Herstel van het verwaarloosde hekwerk tussen straat en fietspad.
  • Veiliger Stadspark: Bestuderen of het terugplaatsen van het hekwerk rondom het park kan bijdragen aan de veiligheid.
  • Openbare toiletten: Grote nood aan meer openbare toiletten in de stad.
  • Zitbanken en senioren: Plaatsen van meer zitbanken op strategische plekken voor senioren, inclusief rolstoelvriendelijke banken.
  • Petanque banen: Aanleggen van petanquebanen of andere faciliteiten voor senioren in parken.
  • Buurttransformatie via slimme wijken: Achtergestelde buurten zoals Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout omvormen tot slimme wijken met technologie voor energiebeheer, afvalverwerking en straatverlichting, om veiligheid en leefbaarheid te verhogen.
  • Heropbouw en renovatie van achtergestelde wijken: Oude en verouderde gebouwen in wijken zoals Deurne-Noord, Oud-Borgerhout, Kiel, Wilrijk, en Luchtbal renoveren of vervangen om deze buurten visueel aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Hierbij blijft het belangrijk om gentrificatie te voorkomen, zodat de vernieuwde woningen betaalbaar blijven voor de huidige bewoners en er betere voorzieningen voor de lokale bevolking worden gecreëerd. Door deze aanpak over de hele stad te verspreiden, wordt Antwerpen een meer inclusieve en moderne stad voor iedereen.
  • Groene corridors tussen wijken: Wijken zoals Deurne-Noord, Oud-Borgerhout, Antwerpen-Noord, Kiel, Wilrijk, Berchem en Linkeroever verbinden met het stadscentrum via groene fietspaden, parken en bomenrijen, zodat je tijdens het verplaatsen het gevoel krijgt door een bos te reizen. Dit bevordert mobiliteit zonder auto’s, verbetert de luchtkwaliteit en creëert een natuurlijke, rustgevende omgeving. Door deze groene verbindingen door de stad uit te breiden – van noord tot zuid en van oost tot west – kunnen bewoners zich vlotter, veiliger en milieuvriendelijker tussen wijken en gemeenten verplaatsen.
  • Energieneutrale gemeenschapscentra: Bouw van zelfvoorzienende gemeenschapscentra in probleemwijken zoals Antwerpen-Noord, waar mensen samen kunnen komen voor workshops, sport en culturele evenementen.
2. Mobiliteit en Verkeersveiligheid
  • Autovrije binnenstad: Inzetten op een autovrije binnenstad, met uitzonderingen voor leveringen, verhuizingen, en minder validen.
  • Haven-vervoersplan: Samenwerken met De Lijn of een eigen vervoersmaatschappij voor openbaar vervoer naar de haven.
  • Verkeersveiligheid aan scholen: Geen vrachtverkeer of vuilniswagens tijdens de schoolspits.
  • Voorrang voor zwakke weggebruikers: Het principe omdraaien, zodat zwakke weggebruikers voorrang hebben op auto’s.
  • Tramsporen en fietsers: Tramsporen zijn onveilig, vooral bij regen en sneeuw. Sensibiliseringscampagne nodig.
  • Fietsveiligheid: Verplichting van fluohesjes en helmen voor fietsers, indien mogelijk invoeren als trendsetter op Antwerps niveau.
  • Fietsstraten en zone 30: Uitbreiding van fietsstraten en verbetering van infrastructuur om zone 30 af te dwingen, mogelijk door meer groen zoals plantenbakken te plaatsen.
  • Veilige voet- en fietspaden: Opnieuw aanleggen van gevaarlijke voet- en fietspaden.
  • Twee nieuwe metrolijnen:
    • Metrolijn 1: Van Antwerpen naar Wijnegem – Shop Eat Enjoy, verbonden met het Antwerp Stadion en het Sportpaleis, autonoom rijdend en 24/7 beschikbaar.
    • Metrolijn 2: Van het stadscentrum naar Antwerpen Airport, enkel indien de luchthaven winstgevend wordt.
    • De huidige tram- en buslijnen naar Wijnegem en de luchthaven zijn overbelast en onderhevig aan verkeersdrukte, wat leidt tot vertragingen. Een nieuwe metro biedt hogere capaciteit en snellere, betrouwbare verbindingen, ongehinderd door verkeer. Dit is cruciaal voor grote evenementlocaties zoals het Sportpaleis en Bosuil Stadion, waar bezoekers veilig en ontspannen na evenementen kunnen thuiskomen.
    • Bovendien stimuleert een effectief metrosysteem het gebruik van openbaar vervoer en vermindert het autoverkeer, zoals in Kopenhagen. Met de toevoeging van officiële metrolijnen en een vernieuwd tramplan verbeteren we de verbindingen in de stad. Het huidige netwerk zit op zijn limiet; lange reistijden van soms 35-40 minuten van Deurne naar het centrum kunnen met een efficiënte metro tot het verleden behoren.
    • Belangrijk: Dit plan richt zich op een echt nieuw metronetwerk in Antwerpen, niet een premetro-netwerk zoals we die nu kennen.
  • Antwerpen Smart Mobility (zelfrijdende shuttles): Experimenteren met zelfrijdende elektrische shuttles in moeilijk bereikbare wijken.
  • Modulaire en mobiele markten: Snelle opzet van mobiele markten in open ruimtes (in wijken als Deurne-Noord, Kiel, Handel, Luchtbal, etc.), om lokale economieën te stimuleren en gemeenschappen samen te brengen.
3. Duurzaamheid en Technologie
  • Innovatieve openbare ruimtes: Multifunctionele openbare ruimtes creëren waar sport, cultuur en natuur samenkomen, bijvoorbeeld in wijken zoals Kopenhagen’s Superkilen, ter bevordering van buurtgemeenschappen en toerisme.
  • Cohousing en buurtcoöperaties: Gemeenschappen versterken door middel van co-housingprojecten, vooral in achtergestelde wijken zoals Handel en Oud-Borgerhout, om sociale cohesie en betrokkenheid te verhogen.
  • Energiebeheer in slimme wijken: Het gebruik van technologie voor slim energiebeheer en afvalverwerking om buurten efficiënter en milieuvriendelijker te maken.
  • Stadslandbouw en daktuinen: Introduceren van stedelijke landbouw en daktuinen, vooral in dichtbevolkte wijken zoals Borgerhout en Deurne, wat bijdraagt aan voedselzekerheid en groenere stedelijke landschappen.
4. Burgerparticipatie en Gemeenschapsvorming
  • Inspraak van de burger: Meer inspraak en samenwerking met de burger, bijvoorbeeld door referenda en volksbevragingen met Itsme als controlemechanisme.
  • Barbecue’s in parken: Barbecues terug toestaan, waarbij gebruikers verantwoordelijk zijn voor de reiniging om sociale cohesie te bevorderen.
  • Toegankelijkheid buurtactiviteiten: Vereenvoudigen van de aanvraagprocedures voor het huren van materiaal van de stad voor buurtactiviteiten.
5. Jongeren en Jeugdbeleid
  • Speciale fiets- en steprekken: Aanleggen van rekken bij de bibliotheek en skateparken waar jongeren hun steps veilig kunnen vastmaken.
  • Straathoekwerkers: Meer zichtbare straathoekwerkers, vooral in districten, die aanspreekbaar zijn voor jongeren.
  • Jongerenlijn: Oprichten van een 0800-lijn waar jongeren advies kunnen vragen of meldingen kunnen doen, zonder politie-gerelateerde associaties.
6. Veiligheid en Handhaving
  • Lachgas aanpakken: Actieplan tegen het achterlaten van grote lachgasflessen vanwege ontploffingsgevaar.
  • Politie-inzet: Heropening van wijkkantoren zonder afspraak, metro-politie voor veiligheid op bus en tram, en meer voetpatrouilles in uniform.
  • Repressief optreden: Meer optreden tegen sluikstorten, overlast en drugsproblematiek.
7. Innovatie
  • Internationale vergelijking en ambitie: Antwerpen moet meer durven op het gebied van innovatie en infrastructuur, zoals dat al het geval is in Scandinavische landen. Antwerpen en Vlaanderen hebben het potentieel om deze vooruitgang te realiseren. Het is tijd om sterker te investeren in innovatie en duurzame ontwikkeling.
  • Stimuleer innovatie en economie: Door innovatief om te gaan met mobiliteit, technologie en dergelijke, verandert de mindset van de Antwerpenaar en Vlaming, waardoor zij zelf ook op die manier zullen nadenken. Dit stimuleert niet alleen de lokale economische groei, maar verhoogt ook het welzijn van de inwoners aanzienlijk.

Auron Krasnici

Lijsttrekker
Vista Volt Antwerpen

Erik D'hamers

Plaats 5
Vista Volt Antwerpen

Rudy Schellekens

Plaats 7
Vista Volt Antwerpen

Ontdek hier de volledige lijst

LIJST nr. 8

1. Auron Krasnici (Vista)

2. Isolde Van Hummelen (Volt)

3. Bert Fabry (Volt)

4. Denise De Bolle (Vista)

5. Erik D’hamers (Vista)

6. Karima El Hachimi (Volt)

7. Rudy Schellekens (Vista)

8. André Staes (Volt)

9. Sofiaa Bouassam (Vista)

10. Guido Rosquin (Vista)

11. Salima Koudad (Vista)

12. Kevin Liebens (Volt)

13. Kerry Van Nunen (Vista)

14. Pauline Kimman (Volt)

15. Jasper Coosemans (Volt)

Vista en Volt hebben de krachten gebundeld op lokaal niveau, gedreven door een gedeelde visie voor Antwerpen. We geloven in het potentieel van onze stad om te evolueren naar een duurzamere, veiligere en gezondere omgeving, waar innovatie centraal staat.

Met onze gezamenlijke aanpak willen we niet alleen de huidige uitdagingen van de stad aanpakken, maar ook nieuwe kansen creëren voor alle inwoners. Antwerpen is een prachtige stad om in te wonen, en met onze gezamenlijke inspanningen zijn we ervan overtuigd dat we het nog beter kunnen maken. Samen streven we naar een toekomst waarin elke Antwerpenaar zich gehoord, veilig en geïnspireerd voelt.

De lijst wordt geleid door Auron Krasnici (Vista) als lijsttrekker, samen met Isolde Van Hummelen (Volt) als nummer twee en Bert Fabry (Volt) als nummer drie.

Contacteer ons

4 + 10 =

×